De aproape 15 ani, încă de la intrarea pe piața locală, Auchan Retail România derulează acțiuni ample pentru protejarea mediului înconjurător, cu impact puternic în gestionarea deșeurilor, economisirea resurselor naturale, diminuarea amprentei de carbon și reducerea emisiilor de CO2. Sub sloganul #NuEPreaTârziu, Auchan își invită permanent clienții să susțină eforturile companiei și să se implice activ în acțiunile derulate pentru protejarea mediului înconjurător. Astfel, din respect și dragoste pentru natură, în ultimii 3 ani, Auchan a derulat ample proiecte în această direcție, printre cele mai importante numărându-se filmul documentar România neîmblânzită, campania de reciclare a dozelor de aluminiu Și mama reciclează, programul de colectare al uleiului alimentar uzat, Zero Risipă, Mobilizatron, precum și programele de economie circulară a hainelor precum O nouă viață by Auchan și un proiect de colectare și reciclare a textilelor.
România neîmblânzită
Realizat de Auchan în colaborare cu britanicii de la Off the Fence și narat de Victor Rebengiuc, filmul documentar „România neîmblânzită” reprezintă o producție inedită ce dezvăluie, în 90 de minute, frumusețea sălbatică a României. Lansat în 2018, documentarul reprezintă un dar oferit tuturor românilor din partea Auchan și a celor 10.000 de angajați ai săi și, totodată, o invitație la cunoaștere și responsabilitate față de mediul înconjurător. Cu mesajul unele lucruri trebuie păstrate așa cum sunt, „România neîmblânzită” și-a depășit scopul inițial, devenind, în timp, și material didactic pentru elevi, acolo unde trebuie sădite rapid semințele bucuriei de a trăi pe aceste meleaguri; dar și un puternic instrument de promovare a României.
Pe plan local, filmul a fost vizionat de peste 80.000 de spectatori în peste 70 de cinematografe din 37 de orașe. Beneficiind și de o variantă în limba engleză, acompaniată de vocea actorului englez Mark Strong, „Untamed Romania” a fost proiectat la numeroase festivaluri de film și în afara țării, printre care: Washington – The Environmental Film Festival in the Nation’s Capital, Londra – BAFTA (British Academy of Film and Television Arts), Amman și Salt Iordania, Iordania și Lima, Peru. În septembrie 2018, filmul „România neîmblânzită” a obținut Delfinul de aur la Cannes, la categoria „Cel mai bun film despre natură, mediu și ecologie” în cadrul festivalului internațional Corporate Media & TV Awards. De asemenea, documentarul a fost listat și pe platformele Netflix, Amazon, Vimeo, Google Play și iTunes.
Și mama reciclează!
Cu sprijinul Auchan România, Can Pack Recycling și Asociatia Alucro derulează încă din 2016 campania „Si mama reciclează!”, un proiect menit să încurajeze reciclarea dozelor de aluminiu în rândul publicului român. Campania presupune facilitarea accesului consumatorilor la aparate speciale de colectare a dozelor uzate de aluminiu, acestea regăsindu-se în 21 de hipermarketuri Auchan din țară și alte locații cheie. În doar 6 luni de la debutul campaniei, aprox. 400.000 de doze de aluminiu au fost colectate de către români, iar în 2020, numărul de doze colectate a ajuns la 819.052 doze.
Împreună păstrăm natura curată – programul de colectare a uleiului alimentar uzat
Pentru a contribui la un viitor sustenabil, Auchan România a lansat în 2019 programul de colectare a uleiului uzat în toate cele 33 de hipermarketuri din 18 județe. Pornit inițial în două magazine din București, programul pilot a înregistrat rezultate semnificative chiar în primele patru luni, în magazine fiind colectați peste 150 de litri de ulei uzat. La doar cinci săptămâni de la extinderea programului în toate cele 33 de hipermarketuri din țară, Auchan a anunțat depășirea cantității totale de 10.000 litri de ulei alimentar colectat, obiectiv setat inițial pentru anul 2020. La finalul anului 2020, Auchan a depășit 100.000 de litri de ulei colectați.
Decizia companiei de a dezvolta acest program contribuie la inițiativa organizațiilor ecologiste, alertate de efectele negative asupra mediului: 1 singur litru de ulei alimentar aruncat în canalizare poluează 1 milion de litri de apă, acesta reprezentând cantitatea necesară unui adult pentru a supraviețui timp de 14 ani.
Programul național de colectare al Auchan România se adresează tuturor consumatorilor casnici care, potrivit unui studiu realizat de Agenția Națională pentru Protecția Mediului, sunt cei mai mari generatori de ulei alimentar uzat. Pentru a preda la Auchan uleiul alimentar folosit, clienții sunt încurajați să colecteze lichidul într-un recipient transparent de plastic de minimum 0,5 l și să-l aducă în magazinele Auchan la Serviciul Clienți. În funcție de cantitatea predată, clienții sunt răsplătiți de către partenerii Auchan cu detergent de vase și apă.
Zero Risipă
Implementat din iunie 2020, programul Zero Risipă reprezintă una dintre acțiunile majore ale companiei Auchan Retail România de a reduce risipa alimentară. Acesta permite o mai bună valorificare a alimentelor cu un ciclu de viață redus, oferind totodată clienților Auchan avantajul unor prețuri accesibile, la numeroase produse proaspete și de larg consum.
Zero Risipă înseamnă identificarea alimentelor care se apropie de termenul limită de valabilitate și care sunt în perfectă stare de consum conform legislației, precum și etichetarea acestora cu un nou preț, cu până la 30% mai mic. Produsele din cadrul acestui proiect sunt special semnalizate prin etichete galbene și expuse în zone dedicate din hipermarketurile Auchan, oferind clienților posibilitatea de a le repera cu ușurință. Așadar, prin achiziționarea unor produse cu termen scurt de valabilitate, clienții Auchan contribuie în mod activ la reducerea pierderilor alimentare, diminuând cantitatea de deșeuri alimentare din comerț.
În zonele Zero Risipă din magazinele Auchan se regăsesc produse ambalate din categoriile legume, fructe, carne, pește, brânzeturi, mezeluri, lactate, congelate, sărate, dulciuri, alimentație specială și produse pentru animale, dar și băuturi și produse de panificație. În primele 6 luni de la lansare, prin acest program, Auchan a salvat de la risipă peste 1,4 milioane de alimente, echivalentul a 406 tone de produse și a peste 812.000 de mese complete, evitând producerea a 1.016 tone de emisii de gaze cu efect de seră.
Mobilizatron
Cu ocazia împlinirii a 11 ani de la deschiderea primului hipermarket din România, Auchan a lansat în 2017 a doua ediție a campaniei de responsabilitate socială – Mobilizatron. Cu mesajul „Ajutăm România să respire – O aniversare cât o plantare”, campania Mobilizatron a țintit un obiectiv ambițios: readucerea la viață a pădurilor românești.
În prima etapă a campaniei, în toate hipermarketurile Auchan s-a regăsit un produs special – kit-ul Mobilizatron. Acesta a cuprins un copăcel realizat 100% din hârtie reciclată, iar achiziționarea lui a permis clienților, partenerilor și angajaților Auchan să contribuie facil la îmbunătățirea calității mediului. Fondurile strânse din vânzarea kit-urilor Mobilizatron au finanțat achiziția stocului de puieți pentru plantare. Pentru fiecare copăcel achiziționat, Auchan a plantat doi copaci reali.
Peste 50.000 de astfel de kit-uri au fost comercializate, astfel că, în a doua etapă a campaniei, Auchan a plantat 100.000 de copaci la nivel național. Alături de clienți, voluntari, ONG-uri, compania a împădurit aproape 20ha din România.
Plantarea de copaci de la Grigore Moisil
Auchan Retail România și Colegiul Grigore Moisil din București – responsabili, motivați și inspirați de campania Mobilizatron, au desfașurat în 2018 o acțiune comună de plantare de arbori în cadrul programului „Școala Altfel”. La acțiune au participat 200 de copii din clasele V-VII, 10 profesori ai Colegiului Moisil, precum și peste 30 de angajați Auchan Romania, voluntari din sediul central și din magazinul Auchan Drumul Taberei.
Plantarea a avut loc în curtea colegiului, iar fiecare copac plantat în această acțiune a primit un nume din partea copiilor și le-a inspirat o poveste. Poveștile lor au fost spuse și adunate într-un proiect-mărturie, un proiect de responsabilitate și grijă față de mediul înconjurător. Pentru Auchan, astfel de acțiuni punctuale reprezintă expresia angajamentului companiei față de comunitatea în care se află și pun premizele unui parteneriat pentru educație, care se dorește a fi construit alături de școli din întreaga țară.
Programul Auchan de colectare de haine și încălțăminte pentru reciclare și donații
În continuarea misiunii sale de a încuraja un stil de viață responsabil, Auchan România a pus la dispoziția clienților săi containere special amenajate în parcările hipermarketurilor Auchan din Vestul țării, în care se pot colecta articole vestimentare și încălțăminte atat în stare bună, cât și în stare avansată de deteriorare. Astfel, există două obiective majore: o parte dintre textile merg către donare (Crucea Roșie), iar o parte intră în procesul de pre-reciclare. Scopul proiectului este acela de a diminua poluarea cu emisii de gaze cu efect de seră prin reducerea, refolosirea și reciclarea obiectelor vestimentare.
Acest proiect are două obiective majore: pre-reciclarea textilelor care nu pot fi donate și reintroducerea acestora în economia circulară ca materie primă, dar și susținerea comunităților din mediile vulnerabile, cărora li se donează articolele în stare bună, prin intermediul partenerilor de la Crucea Roșie Română. Asemenea și altor proiecte de sustenabilitate pe care Auchan le derulează, scopul companiei este acela de a diminua poluarea cu emisii de gaze cu efect de seră prin reducerea, refolosirea și reciclarea obiectelor vestimentare. Până în prezent, clienții au fost deschiși către inițiativa companiei, iar în primele patru luni de la debutul programului, Auchan a colectat peste 11 tone de obiecte vestimentare. Dintre acestea, aproximativ o treime au fost trimise spre pre-reciclare, iar două treimi au fost donate către Crucea Roșie Română.
O nouă viață by Auchan
De la începutul anului 2021, Auchan România a devenit primul retailer de pe plan local care implementează un amplu proiect de responsabilitate socială axat pe economia circulară a hainelor, proiect deja existent în țările din Vest. Astfel, în completarea colecțiilor vestimentare deja prezente în hipermarketurile Auchan, retailerul a început să integreze în oferta sa și haine purtate, în stare perfectă de comercializare, prin parteneriate cu magazine specializate. Programul „O nouă viață by Auchan” a debutat printr-o etapă pilot implementată în hipermarketul Auchan Cluj Nord, în incinta căruia sunt comercializate haine purtate, de la mărci renumite, la prețuri accesibile, printr-un parteneriat inedit cu lanțul clujean de magazine de modă LaMajole. Aici, clienții pot regăsi o gamă variată de obiecte vestimentare pentru femei, bărbați și copii, prețurile articolelor de îmbrăcăminte situându-se între 12–350 lei.
Acst proiect are la bază cele trei principii ale economiei circulare – reducerea, refolosirea și reciclarea obiectelor vestimentare, reprezentând un pas important în continuarea acțiunilor companiei de reducere a amprentei asupra mediului înconjurător, prin extinderea perioadei de utilizare a produselor. Prin programul „O nouă viață”, Auchan susține un consum responsabil de haine și încurajează clienții să contribuie la un viitor mai sustenabil și prin achiziționarea unor haine care au mai fost îmbrăcate, în completarea celorlalte acțiuni deja pornite de Auchan: reciclarea dozelor de aluminiu, colectarea uleiului alimentar uzat, colectarea de haine pentru reciclare și donații etc.