13 decembrie 2016
Asociația Marilor Rețele Comerciale – AMRCR – solicită Ministrului Agriculturii, Achim Irimescu, să publice comunicările primite de la Comisia Europeană privind riscul de sancționare a României pentru Legea 150/ 2016. Apreciem că prin faptul că a făcut deja referiri publice la documentul respectiv înseamnă că domnul ministru a ales să renunțe la privilegiul de confidențialitate a unei astfel de corespondențe.
Credem că opinia publică are dreptul să înțeleagă posibilele consecințe ale abordării ministrului Irimescu care, deși a afirmat, în repetate rânduri, că România riscă sancțiuni în legătură cu Legea 150, ministerul pe care încă îl mai conduce a publicat pe site un proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice de desfășurare a acțiunilor privind lanțul scurt de aprovizionare.
Acțiunea Ministrului Agriculturii nu poate beneficia de prezumția de bună-credință întrucât are loc la 5 luni de la intrarea în vigoare a Legii 150/2016, a doua zi după alegerile generale, când a devenit foarte clar că nu mai are șanse să își continue activitatea la minister și în cadrul Guvernului.
Mai mult, în contextul în care este binecunoscut faptul că sectorul agricol este domeniul în care România a primit cele mai multe fonduri comunitare, un ministru tehnocrat, cu expertiză europeană, poate anticipa în deplină cunoștință de cauză, și deci trebuie să fie pregătit să își asume și responsibilitatea, pentru efectele legale, directe și colaterale, pe care le-ar putea provoca eventuala sancționare sau chiar suspendare a acestora.
În plus, consecințele punerii în practică a așa-zisului lanț scurt de aprovizionare sunt binecunoscute chiar de domnia sa care, într-un interviu recent, admitea pe de o parte că „nu poate asigura nici merele” iar pe de altă parte că “important este să asiguri consumatorului hrana la un preț accesibil”.
Referitor la textul normelor metodologice propus spre dezbatere publică se poate constata fie și numai la o simplă lectură că de fapt acestea adaugă la lege, ceea ce contravine legalității. Un exemplu este crearea unui așa-zis „Consiliu de monitorizare a lantului scurt de aprovizionare cu produse alimentare”, în a cărui componență este inclusă arbitrar și AMRCR, deși asociația nu a fost niciodată consultată în această privință și nici nu și-a exprimat acordul de a face parte dintr-un astfel de organism .
AMRCR își exprimă în continuare totala disponibilitate de a colabora cu toate autoritățile competente și organizatiile profesionale pentru a găsi pe plan intern soluții corecte, care să respecte legalitatea și libera concurență, în avantajul tuturor jucătorilor de pe piață dar mai ales în beneficiul consumatorilor.