Retailul modern va continua trendul pozitiv din ultimii ani şi va creşte şi în 2015, în detrimentul comerţului tradiţional, urmând să ajungă la 55% din total afaceri, se arată în Cartea Albă a Marilor Reţele Comerciale din România, lansată marţi de AMRCR la conferinţa Mediafax Talks about Retail.
„Este primul document de acest gen care a fost pregătit vreodată”, a declarat directorul Executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), Delia Nica.
Asociaţia reuneşte marii retaileri din România, cu o cifră de afaceri cumulată de 9,06 miliarde de euro anul trecut, şi peste 75.000 de angajaţi.
„75.000 de angajaţi reprezintă o cifră extrem de importantă, pentru că aceştia beneficiază de contracte de muncă, plătim taxe şi impozite. Retailerii plătesc taxe şi impozite la cifra de afaceri, pe terenurile şi proprietăţile pe care le avem, deci reprezentăm o cantitate deloc neglijabilă în economia României”, a afirmat Delia Nica.
Directorul AMRCR a declarat că asociaţiei i se vor alătura membri noi, respectiv JYSK, retailer de mobilă şi decoraţiuni, şi retailerul de articole sportive Decathlon.
„Avem discuţii şi cu IKEA, deci vom deveni şi mai mari şi mai importanţi de acum încolo”, a afirmat Nica.
AMRCR are în prezent 18 membri, cele mai mari reţele de comerciale din România.
Comerţul a avut o pondere de 15,8% în PIB al României anul trecut, având posibilitatea de a creşte în viitor, a declarat vicepreşedintele AMRCR Antoniu Radu. Totodată, în privinţa gradului de ocupare, 22,17% din total forţă de muncă activa în comerţ la nivelul anului 2013.
Conform ultimelor date disponibile, există un total de 126.771 magazine în România (la nivelul anului 2013), în scădere de la 129.875 unităţi în anul anterior. Cele mai multe dintre acestea, respectiv 118.581, sunt magazine cu suprafaţă mică, de sub 120 de metri pătraţi.
„Am dorit să facem acest lucru (lansarea Cărţii Albe a Marilor Reţele Comerciale din România, n.r.) din mai multe motive, pentru că în premieră am dorit să consolidăm nişte date referitoare la comerţul românesc şi la anumite elemente de detaliu, lucru pe care nu am avut ocazia să-l facem până acum, iar pe de altă parte am dorit să ne cunoaşteţi mai bine şi să interacţionăm pe o bază mult mai detaliată”, a declarat vicepreşedintele AMRCR.
Comerţul modern este responsabil de aproximativ 25% din suprafaţa de vanzare din România la nivelul anului 2013, 44,5% revenind comerţului tradiţional şi 30,5% HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering).
Comertul modern va creşte şi în acest an şi va ajunge la 55% din cifra de afaceri totală, faţă de 45% pentru comerţul tradiţional, după ce anul trecut raportul se situa la 54% pentru marii retaileri şi 46% pentru cei din comerţul tradiţional, potrivit estimărilor prezentate de AMRCR în Cartea Albă a Marilor Reţele Comerciale din România.
Totodată, marile lanţuri de magazine au investit de la intrarea pe piaţa românească sume care se situează la nivelul miliardelor de euro.
„Nu avem încă cifra totală consolidată pentru că fiecare dintre retaileri a început într-un anumit moment prezenţa în România, însă investiţiile directe cumulate, efectuate de toţi retailerii din comerţul modern, în funcţie de momentul intrării pe piaţă, pot fi considerate de miliarde de euro”, a spus vicepreşedintele AMRCR.
În ultimii ani s-a remarcat o tendinţă a retailerilor de a pătrunde în localităţi din ce în ce mai mici, iar unii dintre membrii AMRCR au luat iniţiativa chiar de a deschide magazine şi în mediul rural, a spus vicepreşedintele AMRCR.
Dinter marii retaileri, Kaufland (23,68%), Carrefour (13,5%) şi Metro (13,29%) au cea mai mare pondere în cifra de afaceri de peste 9 miliarde de euro a membrilor AMRCR.
Conferinţa Mediafax Talks about Retail a fost organizată marţi la hotel J.W.Marriott, de către agenţia de presă Mediafax, ĭn parteneriat cu Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România, şi a reunit reprezentanţi ai Guvernului, ai autorităţilor competente, factorii de decizie din industrie şi reprezentanţii mediului de afaceri din domeniul retailului, dar şi din domeniile conexe.
Sursa: Mediafax